maanantai 11. joulukuuta 2017

Maanantai ei masenna – vai masentaako sittenkin

…enemmän kuin muut päivät työpaikattomana. Työpaikattomana kaikki arkipäivät masentavat enemmän tai vähemmän – riippuen kulloisestakin mielialasta. Onko maanantai kuitenkin vielä masentavampi?

Tähän pystyn pitkälti samastumaan:
”Jo kolmatta vuotta kotona pitkäaikaistyöttömänä. Maanantaiaamut erittäin vaikeita. Yksin aamukahvilla, perhe töissä ja koulussa. Miten jaksaa uskoa elämänmuutokseen? Miten jaksaa uskoa, että vielä saan työtä? Miten muka minä vielä elän työarkea, jota rytmittää viikonloppu, lomat? Ja minulleko muka palkkaa joku joskus maksaisi...”
”On ammatti, vieläpä hyvä sellainen. Mutta ei työllistä millään tavoin. Opiskelisin, jos olisi varaa. Ei ole. Vaikeaa ja surullista on tyhjyys ja turhuuden tunne. Miten nauttia elämästä, kun on kaikesta ulkopuolella, hylkiö. Tosiasia on, että vain työn kautta/vuoksi ja työn seurauksena ihmistä arvostetaan.
[ ]
Hyvät asiat elämässäni: kohtuullinen terveys, rakkaat lapset, mies.”

Minä olen jo toista/ yhdeksättä (jos ei palkkatukityötä lasketa) vuotta kotona pitkäaikaistyöpaikattomana. Ilman minkäänlaista työllistymismahdollisuutta. Ei mikään ihme, jos turhuudentunne minuakin vaivaa. Kyllä maanantai síttenkin (ainakin tänään) masentaa! Miksi minä istun kirjaston* lehtilukusalissa, kun voisin olla tekemässä jotain mielekästä työtä? Vai voisinko? Miksi juuri minä en voi – tai lähinnä saa - olla tekemässä työtä?! Voisin olla vaikka siellä kirjastossa töissä, jos saisin (*kirjastoalan opintokokonaisuuden olen suorittanut). Varmaankin joku palkaton harjoittelupaikka sieltä voisi minulle löytyä, jos edes sitä?

2 kommenttia:

  1. Tuttu tunne. Meidät yritetään vaieta kuoliaaksi, tai siis Sipilän hallitus yrittää

    VastaaPoista
  2. Sipilän hallitus yrittää rangaista työpaikattomat kuoliaaksi...

    VastaaPoista